RADPMvHqIGA88jH4Mv+PSXIPq0XNbFiNKsW40XIY7uU=cRExjbZWVfsX22vWXvZvMeV1wSfdGsk/cUmInXCv88k=aFrKfZqKBHwlkThKxhFZ56k9WPTAn8O0gotoHRawGiroRpFts6CX/WcZ7btCHeKo
z1OnvZsn9cioaA9znGCmAX2kU0ZBZEgVY56UfLDHGAqHFnzxw2/yOs+/86K6Q4Hc
QeO1QB8mELnW775YsDjI9LDvH8YMZV4O8SQp9gwTCJrOH+oN4XfSJlIlFnykCe9/
ENVsUOI52fAODzQlmSP2yjpz4e5ZrIiQhRGWHJgoePAxKUeCDOAAbNNcJqQclr/N
QCTXW/x7x32ud6nqdKA3hUSX5Rg5xW7GiGyB95VfN3ja5K0qwSUfdhgAjhBu0F9v
CYScgjLtPSf54kMEcfzmag==MIIHQzCCBSugAwIBAgIQc2xg9gOhkdsMmG7ebkkcQDANBgkqhkiG9w0BAQsFADBl
MQswCQYDVQQGEwJQTDEhMB8GA1UECgwYQXNzZWNvIERhdGEgU3lzdGVtcyBTLkEu
MRgwFgYDVQQDDA9DZXJ0dW0gUUNBIDIwMTcxGTAXBgNVBGEMEFZBVFBMLTUxNzAz
NTk0NTgwHhcNMjAxMDA4MTkwNTEzWhcNMjIxMDA4MTkwNTEzWjCCASYxPDA6BgNV
BAMMM01pY2hhxYIgS3VydHlrYTsgTWluaXN0ZXJzdHdvIEtsaW1hdHUgaSDFmnJv
ZG93aXNrYTEQMA4GA1UEKgwHTWljaGHFgjEQMA4GA1UEBAwHS3VydHlrYTEaMBgG
A1UEBRMRUE5PUEwtNzMwNzIwMDEyOTExGTAXBgNVBGETEFZBVFBMLTUyNjE2NDc0
NTMxKzApBgNVBAoMIk1pbmlzdGVyc3R3byBLbGltYXR1IGkgxZpyb2Rvd2lza2Ex
FzAVBgNVBAkMDldhd2Vsc2thIDUyLzU0MQ8wDQYDVQQRDAYwMC05MjIxETAPBgNV
BAcMCFdhcnN6YXdhMRQwEgYDVQQIDAttYXpvd2llY2tpZTELMAkGA1UEBhMCUEww
ggEiMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4IBDwAwggEKAoIBAQCqYkGwmZ5bz511NXsI2v0o
kfM+tGe0MjosSRLZJgythamfcB49339MCdeMKvEd+Yxs/3bnEC6AeHKzUgjzAnRM
IqPWPk7aIH/98PXfIJ8SbBFQFgOym45VJIWRKHuo3+q034I/wm5SUbV3DDpX6rWx
7qkduKZX/EvKMWD0bmXferDqYlf0iYQRvXjFOUHGBXSGBbDGLGa+b8mut1wl+LBY
JnULdC4GDgLsbB2RAeAD6IzRR/c7BCP3dHnpVIayC1HBH6+a0KM2gFjufKLYKx+U
C4KtlbZzu4lzeqpVwd01WD5cdDHwmf+8zH6zKLje1rCWOWR1GUxJurmYVa7LD3EF
AgMBAAGjggIqMIICJjAMBgNVHRMBAf8EAjAAMDYGA1UdHwQvMC0wK6ApoCeGJWh0
dHA6Ly9xY2EuY3JsLmNlcnR1bS5wbC9xY2FfMjAxNy5jcmwwcgYIKwYBBQUHAQEE
ZjBkMCwGCCsGAQUFBzABhiBodHRwOi8vcWNhLTIwMTcucW9jc3AtY2VydHVtLmNv
bTA0BggrBgEFBQcwAoYoaHR0cDovL3JlcG9zaXRvcnkuY2VydHVtLnBsL3FjYV8y
MDE3LmNlcjAfBgNVHSMEGDAWgBQn8dhOYFBotmH+aBsobG3kC3MJTTAdBgNVHQ4E
FgQULWRUTdNgP3b9wSFcy0SVHFWbmN0wDgYDVR0PAQH/BAQDAgbAMFUGA1UdIARO
MEwwCQYHBACL7EABAjA/BgwqhGgBhvZ3AgQBDAEwLzAtBggrBgEFBQcCARYhaHR0
cDovL3d3dy5jZXJ0dW0ucGwvcmVwb3p5dG9yaXVtMIHCBggrBgEFBQcBAwSBtTCB
sjAIBgYEAI5GAQEwCAYGBACORgEEMIGGBgYEAI5GAQUwfDA8FjZodHRwczovL3Jl
cG9zaXRvcnkuY2VydHVtLnBsL1BEUy9DZXJ0dW1fUUNBLVBEU19FTi5wZGYTAmVu
MDwWNmh0dHBzOi8vcmVwb3NpdG9yeS5jZXJ0dW0ucGwvUERTL0NlcnR1bV9RQ0Et
UERTX1BMLnBkZhMCcGwwEwYGBACORgEGMAkGBwQAjkYBBgEwDQYJKoZIhvcNAQEL
BQADggIBACoYh+jGrpYlst9QJNBUzEC+jB0hDJNaJLAa+rEpZkVJTulexHxy2yit
hj0W/DZzd4vTFUNr2mwjTs/0oITHzDUHSrUfuxJg+DIJ+Q+IQTQyQEqaD865tmC8
JyyBkamrPS5CvtAoSew9grYLNOPhhoexs1JBsh+qk1ayE1LvMPhWvP0dcu8YDC8U
CfeyzOHAcdNTJxUXnRH5SP53nAri/8tmCt8EH4JTJ88qb/xG+2wyc65GHM4mZZib
3vetGdLFhYp9h+GvhQlNsgwCKtp3+1R98hnMG+UnXufa7GVz5z636yy8Kz8NzUoA
1/oLZG3eeKne2KBPJN4j47ad8FL8hihRAtN4n+SeVpx+QpnBxGBA3FRYd9QswE4+
i0mQcEhwfdWwcA39SYMDSc7DdGn/ef4eA1uxLq8Nu9erQikQa0QzqOln+KQXKCwT
QpCi1jLFiUqfb7jIv7eFWzGH/CFeWGoTVFvdWDpqxv8sW6U6b7/1/S+HXu4WvTqL
AIBiWrpevEW6OkgcNT5zJobAd3I/wHvzni+I8VTvfR+BbL16/tN6mbWA0F1JJqWE
yZE4Y+niKAG3fDhg+4V5tqP5Xr3HACn/LBdVrBVY9rwAAOg1G83JwiFm4QbNVfOZ
alNy47BgvE4xVttkBIR+Ge16A2peLAsKbbBqbwzVx3CUp/wA5JKb2020-11-09T14:41:41ZwbqUbzVnZgKq68mqjCrACS1ZKN91bYa97gg5t4XaVyQ=2.5.4.97=#0C10564154504C2D35313730333539343538,CN=Certum QCA 2017,O=Asseco Data Systems S.A.,C=PL153423954178560796707513408454507699264MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/xml
Content-Transfer-Encoding: binary
Content-Disposition: filename="[do podpisu poza EZD] - zał. nr 3 - zarządzanie projektowe.xml"http://www.certum.pl/OIDAsURI/signedFile/1.2.616.1.113527.3.1.1.3.1Opis formatu dokumentu oraz jego pełna nazwahttp://www.certum.pl/OIDAsURI/signedFile.pdftext/xmlhttp://uri.etsi.org/01903/v1.2.2#ProofOfApprovalMIIL/wYJKoZIhvcNAQcCoIIL8DCCC+wCAQMxDTALBglghkgBZQMEAgEwggEPBgsq
hkiG9w0BCRABBKCB/wSB/DCB+QIBAQYLKoRoAYb2dwIEAQ4wMTANBglghkgBZQME
AgEFAAQgdgjIIn6pfh8F5yZ5JadzaMNIncdQq9Osa/zhKhyoY/ECBxHDeUsQO6cY
DzIwMjAxMTA5MTQ0MTQ0WjADAgEBAgkAkORk54xIG1GgaqRoMGYxCzAJBgNVBAYT
AlBMMSEwHwYDVQQKDBhBc3NlY28gRGF0YSBTeXN0ZW1zIFMuQS4xGTAXBgNVBAMM
EENlcnR1bSBRVFNUIDIwMTcxGTAXBgNVBGEMEFZBVFBMLTUxNzAzNTk0NTihHjAc
BggrBgEFBQcBAwEBAAQNMAswCQYHBACBl14BAaCCBqQwggagMIIEiKADAgECAhQR
k3NfF8F+FE0/ko9hm7/VAn2x6TANBgkqhkiG9w0BAQ0FADBvMQswCQYDVQQGEwJQ
TDEdMBsGA1UECgwUTmFyb2Rvd3kgQmFuayBQb2xza2kxJjAkBgNVBAMMHU5hcm9k
b3dlIENlbnRydW0gQ2VydHlmaWthY2ppMRkwFwYDVQRhDBBWQVRQTC01MjUwMDA4
MTk4MB4XDTE3MDMxNTEwMjMxOFoXDTI4MDMxNTIzNTk1OVowZjELMAkGA1UEBhMC
UEwxITAfBgNVBAoMGEFzc2VjbyBEYXRhIFN5c3RlbXMgUy5BLjEZMBcGA1UEAwwQ
Q2VydHVtIFFUU1QgMjAxNzEZMBcGA1UEYQwQVkFUUEwtNTE3MDM1OTQ1ODCCAiIw
DQYJKoZIhvcNAQEBBQADggIPADCCAgoCggIBAMhUEU2e8zcRK0C3DftH+TcIdnT6
jBd3WfTqHUiQtX+aDgTo+a6tSGVcACaMV97NsexP8jPNQ2Y3eHbmUDwL8X+XHQAB
KWNd5LxgJ0VJD0RMrU2OzISrfA9FVowWQU2ay4SOI22JKLJy6c4FXgGBPhng2PRM
WzE7GUjsXXwTxhbQdP0KsMxSu4wMsD89bkh3pjJRAJ8k6i4gza6gPGc5jL8efvL5
2hYVoeby2xSyO7q3dksmw+2HEnCjVh9c1v6emtBbTE9ZTdxkG1wCMeR7N1FS0Tm4
C6b983YJKPbMjjqXJK2X/dxAc/eVvUJa5HpJR5O6kH6pG1IW7/MJ4SowaMeIn8Rp
IDA8ZBre0nqy8wOsVkt939KkpgsvpuA0cYkcaEzzbHC7pLDcPYcxJ7+P6xQTIOTZ
Fab5FyyigVoIvzW+4G56uFwGlBCj6B+Op5mK1YZ4VfXUQyT3CLQYUbUwKesqztPW
yiw1oWjHJ1+aPsjwhvof/XAHv5dOJWLHBmi8BCwl8MRYUfHBKdu0OYTQRCMwNTHg
Ssxfutuj6I/m/6yoHbOW9aEBSdCXtBrxAb6OAA7V/LadbQ6BoMzf86JMIo2eX84L
CL9xa6XAFSN+jn/OG45OpOIz42yRPerkcjI04h1m3j7jAHwDsdcWAEBvZlY9pWVe
hOFlAmimlffOQtnjAgMBAAGjggE7MIIBNzAWBgNVHSUBAf8EDDAKBggrBgEFBQcD
CDAMBgNVHRMBAf8EAjAAMIGsBgNVHSMEgaQwgaGAFCmzyMTfo4f4ZgUSWP1GKriY
DXmHoXOkcTBvMQswCQYDVQQGEwJQTDEdMBsGA1UECgwUTmFyb2Rvd3kgQmFuayBQ
b2xza2kxJjAkBgNVBAMMHU5hcm9kb3dlIENlbnRydW0gQ2VydHlmaWthY2ppMRkw
FwYDVQRhDBBWQVRQTC01MjUwMDA4MTk4ghRA+PeKsONkEFaRyNngLPjBxkAKRjAx
BgNVHSABAf8EJzAlMCMGBFUdIAAwGzAZBggrBgEFBQcCARYNd3d3Lm5jY2VydC5w
bDAOBgNVHQ8BAf8EBAMCBsAwHQYDVR0OBBYEFLK9EssHgeJ7o7BhHUpDeaiH9NB2
MA0GCSqGSIb3DQEBDQUAA4ICAQCRHo3UHB8iA7n233wd62M36kI7U06VehHGJAxR
GaLVCc94olliDhM887OwzmVDOj2z3Ve5ggcaVG8Jpy2TxnYUr0M+kkjrvRd+Ek36
M2gAMLT0m6kqHxg18V0s0icMeOvlYrWqhx8qDC++AwfVLOOm4QIMCvY+jPCeZ1LN
3uEzpKUbpifSYRZvxYjsSVV0Brmej1HuOUnBSA8ykvdMzhLM+N8dVmXCdqfmRRe6
tMtNPr125JzaGqiysRK/Dubq8747T5CINSlXXQQELXtjxh4bANAXKHAcvoQLnS42
07JJ4bbPsGcGupp6V4/ZScmVCaSDGZirP3Xkltxf1/YnXdNTr0fTx8q+gXifdt2f
14SX9FNJD+UC/qnuQy4MYz48D3Jy+j2vqURL494HkgLb0lHE38L55p83z6b1vTF9
QXwaBJc6+rEDooh9oP4QyGlaHMBjbTopwMeajZsFEVYMnZnfqpYruOFw6rkz+ZPi
ZjlC6h5PFtMweIwqpnNS6Yb5SEQbeMk7FH11W2ExL4PGttg2wfjPaXdT7QOn5T0o
f6oGKjHPjYh1s5kCTPNHl0xlqH/oRdbkW3sQVHRWBdQfekA5PIr83U8CjP71K5BC
fvUVb9t/CF6Vo559KHr6ORg71POtU8kBDDRXZABF3hj0DqoXZfCJPKPN7Asd2Pym
0xHdVjGCBBswggQXAgEBMIGHMG8xCzAJBgNVBAYTAlBMMR0wGwYDVQQKDBROYXJv
ZG93eSBCYW5rIFBvbHNraTEmMCQGA1UEAwwdTmFyb2Rvd2UgQ2VudHJ1bSBDZXJ0
eWZpa2FjamkxGTAXBgNVBGEMEFZBVFBMLTUyNTAwMDgxOTgCFBGTc18XwX4UTT+S
j2Gbv9UCfbHpMA0GCWCGSAFlAwQCAQUAoIIBZDAaBgkqhkiG9w0BCQMxDQYLKoZI
hvcNAQkQAQQwHAYJKoZIhvcNAQkFMQ8XDTIwMTEwOTE0NDE0NFowLwYJKoZIhvcN
AQkEMSIEIKMA0sgP8OOa0EAHGuu3f+WrGVOguWd1XTvYARSplb+EMDcGCyqGSIb3
DQEJEAIvMSgwJjAkMCIEIGc76KHakn22PMq3yz56w1LcOutqjaPio1nKFY0KRA24
MIG9BgsqhkiG9w0BCRACDDGBrTCBqjCBpzCBpAQUbiPNuWfwbT/ahTFsW0c2HNVV
QqwwgYswc6RxMG8xCzAJBgNVBAYTAlBMMR0wGwYDVQQKDBROYXJvZG93eSBCYW5r
IFBvbHNraTEmMCQGA1UEAwwdTmFyb2Rvd2UgQ2VudHJ1bSBDZXJ0eWZpa2Fjamkx
GTAXBgNVBGEMEFZBVFBMLTUyNTAwMDgxOTgCFBGTc18XwX4UTT+Sj2Gbv9UCfbHp
MA0GCSqGSIb3DQEBCwUABIICAHhwiAHjGwuhbR/ni8NmG9dyKiSCUf8zgTitL5rG
+481j0r1fqcvITofCt+7ENWHdBWRZntx1tsaKerZepVNFL+Hzvh29tnK+qkp3vyv
Re8qW0SJ5DcgMwEgFL9j/DlL1xWtoYOrsDoh+pa6xZZ1zL3ocrcdDiiyoCDrIs2g
EdIU+P62hivQIz7QSVCHK8DKr0BhpxX4OQAvNZfT/ZSgk6ZZxCNOc/UIGotZBNwX
MIUUNFoo+/XEnkfdR5O965Lj7QDT5karG7zkAdwFFrVMNNK/Vlb7O/VouvYiioeQ
Fx7HsAfMfqYV0Byo2XQCdahHpmpDOrMAhI3mzNNmLJZ/xbigAiPAAHZOzoBJN3w+
DN25jpu3iT+o0tv7gyb78MtynWfB7AfQbKmbXFcf37JZvXyBhirOBCzP6A+gt6zV
R6z8Ln2emsUDMuE+RQODwthOFA5USMgnqgEAMWMjSZzTxPPKcLvSYnXm74Vt7fr4
1iOLac3T2A0CMYGlrO2jNkVjOAXrmQBM98/3RIzwX6oswYoLfwjhdpxdVECYWRQm
JDgc18Wj8b76Qy1atRTNom3DT7Xhq9ZDaP+fv0UBI9wmOXRkONjS2fEY+hCiNJRh
tWJoVm9Ur0OIHp3LVqlEG5+oRBJS/ABjMGxJPwnnb3xNLyVf4eampsdb8IJ25lVN
uSytokreśl powody uruchomienia projektu określ cele projektuprzygotuj założenia projektuoszacuj kosztyokreśl rolę sponsora projektu/Komitetu Sterującego w projekcieustal uprawnienia/obowiązki kierownika projektuprzejrzyj wyniki podobnych projektów i wyciagnij wnioski podziel projekt na etapy/kamienie miloweokreśl szczegółowo zakres każdego etapu (zadania do wykonania)zaproponuj zespół projektowy o odpowiednich do danego projektu kompetencjachpodziel zadania między czlonków zespołu projektowegoprzygotuj szczegółowy harmonogram projektuokreśl szczegółowo koszty projektuzweryfikuj powody uruchomienia projektuziidentyfikuj ryzykaprzygotuj plan ryzykweryfikuj ryzkaspisuj wnioski i doświadczenia z realizacji projektuokreśl wszystkie produkty w projekciekomunikuj się z zespołemregularnie kontroluj postępy w projekcie/reaguj na zmianęraportuj o postępach w projekcie/ o problemachZałącznik nr 3Procedura zarządzania projektami w Ministerstwie KLIMATU I ŚRODOWISKA§ 1. 1. Procedurę zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, zwaną dalej „Procedurą”, stosuje się do inicjatyw realizowanych bądź koordynowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, zwane dalej „MKiŚ”, które posiadają cechy projektu zgodnie z jego definicją i zostaną włączone przez Kierownictwo MKiŚ do Portfela Projektów MKiŚ.2. Procedura może być również stosowana do innych inicjatyw realizowanych bądź koordynowanych w MKiŚ, które posiadają cechy projektu zgodnie z jego definicją. W takich przypadkach nie stosuje się postanowień dotyczących raportowania o postępach w realizacji projektu, o których mowa w § 19. § 2.Użyte w Procedurze pojęcia oznaczają:1)projekt – zorganizowane przedsięwzięcie, które:a)odróżnia się od bieżącej działalności administracyjnej tym, że nastawione jest na dokonanie zmiany – zmierza do stworzenia w określonym czasie i budżecie produktu lub usługi, które spełniają określone wymogi jakościowe i ilościowe, orazb)niesie ze sobą zwiększony poziom zarówno zagrożeń, jak i szans w stosunku do bieżącej działalności administracyjnej;2)proces – usystematyzowany zbiór powtarzalnych działań realizowanych zgodnie ze schematem/określoną sekwencją, których realizacja warunkuje osiągnięcie określonego celu;3)projekty strategiczne – projekty, których realizacja wynika z dokumentów strategicznych (w szczególności ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Polityki ekologicznej państwa 2030 lub Polityki energetycznej Polski), objęte monitoringiem prowadzonym przez Radę Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych; wśród projektów strategicznych wyróżnia się projekty uznane przez Radę za priorytetowe;4)Rada Monitorowania Portfela Projektów Strategicznych – organ pomocniczy Prezesa Rady Ministrów, którego zadaniem jest monitorowanie i koordynowanie wybranych przez RMPPS lub wskazanych przez Prezesa Rady Ministrów projektów wynikających ze strategicznych dokumentów Rady Ministrów, w tym w szczególności ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.);5)Portfel Projektów MKiŚ – zbiór projektów objętych nadzorem prowadzonym przez Radę Portfela Projektów MKiŚ; w szczególności w skład Portfela Projektów MKiŚ wchodzą projekty strategiczne;6)Rada Portfela Projektów MKiŚ – grupa osób mająca uprawnienia do podejmowania decyzji dotyczących składu Portfela Projektów MKiŚ oraz dokonywania priorytetyzacji projektów w ramach Portfela. Funkcja pełniona przez Kierownictwo MKiŚ;7)Biuro Monitorowania Projektów – komórka organizacyjna MKiŚ, której powierzono zadania w zakresie monitorowania i wsparcia realizacji projektów należących do Portfela Projektów MKiŚ; 8)Lider projektu – rola projektowa – osoba posiadająca uprawnienia i obowiązki bieżącego zarządzania projektem, odpowiedzialna za planowanie i przygotowanie projektu, za jego bieżące monitorowanie i zrealizowanie w ramach ustalonego czasu, celów i kosztów, minimalizując ryzyka i maksymalizując korzyści;9)Zespół projektowy – rola projektowa – struktura składająca się z osób, którym przypisano określone role w projekcie, realizująca projekt pod nadzorem Lidera projektu, który pełni rolę Przewodniczącego Zespołu;10)Sponsor projektu – rola projektowa – osoba odpowiedzialna za projekt, będąca patronem i ambasadorem projektu zarówno wewnątrz MKiŚ, jak i na zewnątrz; w przypadku powołania Komitetu Sterującego, Sponsor projektu organizuje jego prace i przewodniczy jego obradom; w przypadku braku powołania Komitetu Sterującego, Sponsor projektu przejmuje zadania i odpowiedzialność Komitetu; funkcja pełniona przez Członka Kierownictwa MKiŚ właściwego merytorycznie dla danego zagadnienia;11)Komitet Sterujący (KS) – rola projektowa – grupa osób, która sprawuje stały nadzór nad realizacją projektu oraz podejmuje kluczowe decyzje co do jego realizacji czy zakończenia, a także ponosi finalną odpowiedzialność za rezultaty jego wdrożenia; decyzje podejmowane są w drodze uzgadniania stanowisk (zarówno w drodze głosowania podczas posiedzenia Komitetu, jak również w trybie obiegowym); komitet Sterujący odpowiada za reagowanie w przypadku odstępstw od założonych terminów osiągania kamieni milowych, postępu rzeczowo-finansowego, zakresu projektu, zakładanych celów i produktów; do zadań KS należy określenie celu i wstępnego zakresu działań do realizacji w ramach projektu oraz zapewnienie wystarczających zasobów (w tym finansowych) do realizacji projektu;12)ryzyko – niepewne zdarzenie, zagrożenie lub szansa;13)kamienie milowe – przełomowe momenty w projekcie; kamieniem milowym może być osiągnięcie określonego produktu w projekcie, zakończenie danego etapu realizacji, istotne wydarzenie.§ 3.Zawiązywanie inicjatywy Poprzez zawiązanie inicjatywy rozumie się podjęcie działań, które będą stanowiły odpowiedź na pojawiającą się potrzebę zewnętrzną lub wewnętrzną, rozwiązanie problemu czy wprowadzenie usprawnień. Na tym etapie istotne jest rozstrzygnięcie czy dana inicjatywa spełnia definicję projektu. W tym celu można posłużyć się check-listą stanowiącą Załącznik nr 1 do Procedury. 410615838520bieżąca działalnośćprojektbieżąca działalnośćprojekt54362161428potrzeba zewnętrzna lub wewnętrzna, pomysł, wizja, inicjatywa, obowiązek ustawowypotrzeba zewnętrzna lub wewnętrzna, pomysł, wizja, inicjatywa, obowiązek ustawowy2887345159385check-listacheck-lista272224539370§ 4.Wyróżnia się cztery fazy projektu: faza przygotowania, faza planowania, faza realizacji i faza zakończenia.-29591027940Faza przygotowania0Faza przygotowania462153042545Faza zakończenia0Faza zakończenia138200838735Faza planowania0Faza planowania298831038735Faza realizacjiFaza realizacji§ 5. 1.Faza przygotowania projektu ma na celu wstępne opisanie inicjatywy spełniającej definicję projektu i określenie jej podstawowych założeń, tzn. dostarczenie niezbędnych informacji potrzebnych do podjęcia decyzji przez Sponsora projektu o przesunięciu projektu do fazy planowania. 2.Podczas opisywania projektu istotne jest określenie:1)jaki problem rozwiązuje projekt, jakie jest uzasadnienie dla jego realizacji w odniesieniu do dokumentów strategicznych Rady Ministrów oraz Ministra Klimatu i Środowiska;2)zakresu projektu;3)głównych celów i korzyści z realizacji projektu;4)na kogo oddziałuje projekt;5)szacunkowego kosztu i potencjalnych źródeł finansowania;6)wstępnego harmonogramu jego realizacji;7)potrzebnych zasobów, w tym w szczególności zasobów ludzkich;8)najistotniejszych ryzyk w projekcie.3.Informacje, o których mowa powyżej, należy sformułować w Karcie projektu albo Karcie zadania, o której mowa w Procedurze finansowania zadań ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw). W przypadku projektu korzystającego z różnych źródeł finansowania, w tym ze środków NFOŚiGW, sporządza się tylko Kartę projektu. Wzór Karty projektu, zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego MKiŚ, Biuro Monitorowania Projektów zamieszcza na stronie intranetowej MKiŚ. 4.Kartę projektu albo Kartę zadania należy przedstawić do akceptacji Sponsorowi projektu. 5.Akceptacja Karty projektu oznacza podjęcie przez Sponsora projektu decyzji o przejściu do fazy planowania projektu. 6.Skan zaakceptowanej przez Sponsora projektu Karty projektu jest przekazywany do wiadomości Biura Monitorowania Projektów, w terminie 3 dni roboczych od dnia jej akceptacji. 7.W przypadku projektów realizowanych ze środków rezerwy celowej poz. 59 skan zaakceptowanej przez Sponsora projektu Karty zadania przekazywany jest do departamentu właściwego ds. list zadań, w celu dalszego procedowania, umożliwiającego wpisanie do Wykazu zadań ubiegających się o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW.8.W przypadku projektów realizowanych ze środków rezerwy celowej poz. 59 zakończenie fazy przygotowania projektu następuje wraz z akceptacją przez Ministra Klimatu i Środowiska Wykazu zadań ubiegających się o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW.9.W przypadku odrzucenia projektu należy sporządzić notatkę w celu udokumentowania podjętej decyzji.10.Za przygotowanie projektu odpowiedzialna jest komórka organizacyjna MKiŚ, której został powierzony dany projekt. § 6. 1. Zakres projektu to ogół pracy, jaki powinien być wykonany w ramach projektu. Zakres projektu stanowi odpowiedź na pytanie, jakie produkty powinny być wytworzone i jakie czynności należy podjąć, oraz wyznacza ramy do oszacowania kosztu i czasu potrzebnego na jego realizację. 2. Pod pojęciem produktu rozumiane jest wszystko to, co ma powstać w wyniku realizacji projektu, z uwzględnieniem dokumentacji przetargowej, projektów umów z wykonawcami i innych dokumentów, których wytworzenie wymaga zaangażowania zasobów.§ 7. 1. Cele projektu określają, co ma zostać osiągnięte w wyniku realizacji projektu, przedstawiają pożądany stan w przyszłości. Osiągnięcie celu stanowi potwierdzenie skuteczności podejmowanych i zaplanowanych działań. Cel projektu musi być konkretny, dostosowany do potrzeb i okoliczności, mierzalny i weryfikowalny, realny (osiągalny) oraz określony w czasie. 2. Korzyści to efekty, jakie zostaną uzyskane dzięki realizacji projektu. Stanowią jego uzasadnienie. § 8. 1. Wyróżnia się następujące źródła finansowania projektów realizowanych w MKiŚ:1)budżet MKiŚ;2)rezerwa celowa; 3)środki zagraniczne. 2. Wybór źródła finansowania projektu determinuje działania, które należy podjąć w celu pozyskania środków na realizację projektu.§ 9. 1. Faza planowania projektu ma na celu doprecyzowanie założeń projektu i dostarczenie niezbędnych informacji do podjęcia decyzji o rozpoczęciu realizacji projektu. W tej fazie istotne jest:1)określenie zakresu rzeczowego projektu, zdefiniowanie i dokładne opisanie produktów (w tym produktu końcowego projektu);2)określenie kosztów realizacji projektu;3)doprecyzowanie celów i przyszłych korzyści;4)opracowanie harmonogramu realizacji projektu z uwzględnieniem terminów osiągnięcia kamieni milowych i planowanych przepływów finansowych;5)określenie i wskazanie niezbędnych do realizacji projektu zasobów ludzkich (osób, które będą zaangażowane w projekt ze wskazaniem niezbędnych kompetencji, jakie powinny posiadać te osoby i przypisaniem zadań);6)oszacowanie ryzyk i wskazanie sposobu postępowania w przypadku pojawienia się określonego ryzyka;7)określenie struktury zarządzania projektem i zakresu odpowiedzialności osób zaangażowanych w projekt, w szczególności sposobu decydowania o ewentualnych zmianach (m.in. ustalenia dotyczące konieczności powołania Komitetu Sterującego projektu, określenie zadań i zakresu odpowiedzialności poszczególnych Członków Komitetu Sterującego);8)określenie sposobu monitorowania projektu;9)zweryfikowanie uzasadnienia dla realizacji projektu.2.Informacje, o których mowa w ust. 1, należy przedstawić, dokonując stosownych aktualizacji i uzupełnień w Karcie projektu. 3.Decyzja o realizacji projektu podejmowana jest przez Sponsora projektu poprzez akceptację zaktualizowanej Karty projektu. 4.Skan zaakceptowanej przez Sponsora projektu zaktualizowanej Karty projektu przekazywany jest do wiadomości Biura Monitorowania Projektów, w terminie 3 dni roboczych od dnia jego podpisania.5.W przypadku projektów realizowanych ze środków rezerwy celowej poz. 59, w fazie planowania projektu w szczególności przygotowany jest i składany wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków NFOŚiGW. 6.Decyzja o realizacji projektu ze środków rezerwy celowej poz. 59 podejmowana jest przez Sponsora poprzez podpisanie umowy o dofinansowanie przedsięwzięcia państwowej jednostki budżetowej zakwalifikowanego do dofinansowania .7.Po podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 6, sporządzana jest Karta projektu i przekazywana do akceptacji Sponsora projektu.8.W przypadku projektów realizowanych ze środków rezerwy celowej poz. 59, skan zaakceptowanej przez Sponsora projektu Karty projektu przekazywany jest do wiadomości Biura Monitorowania Projektów w terminie 14 dni roboczych od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.9.Biuro Monitorowania Projektów, po przeanalizowaniu informacji dotyczących projektu pod kątem kryteriów, o których mowa w § 10 ust. 2, przedstawia Radzie Portfela Projektów MKiŚ rekomendacje dotyczące włączenia projektu do Portfela Projektów MKiŚ.§ 10. 1.O przynależności projektów do Portfela Projektów MKiŚ decyduje Rada Portfela Projektów MKiŚ.2.Przynależność projektów do Portfela Projektów MKiŚ uzależniona jest w szczególności od:1)wagi i znaczenia projektu dla realizacji celów wynikających z dokumentów strategicznych Rady Ministrów oraz Ministra Klimatu i Środowiska;2)stopnia skomplikowania projektu; 3)konieczności zaangażowania innych podmiotów (komórek organizacyjnych, innych instytucji, resortów itp.) w realizację projektu;4)zasobów (m.in. ludzkich, finansowych) koniecznych do pozyskania dla sprawnej realizacji projektu;5)skali oddziaływania projektu i jego interesariuszy;6)konsekwencji braku realizacji projektu;7)poziomu ryzyk towarzyszących realizacji projektu;8)czasu realizacji projektu.3.Decyzje podejmowane przez Radę są dokumentowane.§ 11. Harmonogram realizacji projektu zawiera informacje o planowanych terminach osiągania kamieni milowych w projekcie oraz dostarczania poszczególnych produktów, w szczególności :1)opracowania dokumentacji niezbędnej dla pozyskania finansowania projektu i przewidywane terminy uzyskanych zgód i decyzji (np. przygotowanie wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia, podpisanie umowy o dofinansowanie, uzyskanie zapewnienia finansowania, uruchomienie środków z rezerwy celowej);2)w przypadku projektów realizowanych ze środków rezerwy celowej poz. 59 lub środków zagranicznych, terminy wynikające z umów o dofinansowanie, w szczególności terminy przekazania i rozliczenia zaliczek;3)opracowania dokumentacji niezbędnej do uruchomienia postępowań o udzielenie zamówień publicznych i terminy uruchomienia postępowań; 4)zawarcia umów z Wykonawcami;5)odbiorów poszczególnych etapów prac wynikających z umowy z Wykonawcą;6)płatności na rzecz Wykonawcy;7)dostarczenia innych niż określone w umowie z Wykonawcą produktów w projekcie;8)zakończenia realizacji zadania, w tym termin rozliczenia projektu, uzyskania efektów rzeczowych i ekologicznych projektu.§ 12. 1.Struktura zarządzania projektem powinna być uzależniona od specyfiki i stopnia jego skomplikowania. Ocena złożoności projektu należy do Lidera projektu, który powinien przeanalizować wpływ struktury zarządzania na powodzenie realizacji projektu i przedstawić swoje rekomendacje w tym zakresie Sponsorowi projektu.2.Przy realizacji stosunkowo prostych projektów możliwa jest struktura zarządcza złożona jedynie ze Sponsora projektu i Lidera projektu.3.W złożonych projektach struktura projektu powinna uwzględniać rolę Lidera projektu oraz Komitetu Sterującego wraz z Przewodniczącym, który jednocześnie pełni funkcję Sponsora projektu. 4.Członkami Komitetu Sterującego mogą być osoby w randze Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu, kierownicy i zastępcy kierowników jednostki nadzorowanej, podległej lub innej jednostki zaangażowanej w projekt, dyrektorzy lub zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej MKiŚ, jednostki nadzorowanej, podległej lub innej jednostki zaangażowanej w projekt. W skład Komitetu może wchodzić również Dyrektor Generalny MKiŚ.5.Komitet Sterujący podejmuje samodzielne, wiążące decyzje w projekcie oraz uwzględnia perspektywę przyszłych użytkowników i głównych wykonawców realizowanych produktów. Komitet Sterujący jest ciałem decyzyjnym.6.Liderem projektu może być merytoryczny pracownik MKiŚ, niezależnie od zajmowanego stanowiska służbowego, jeśli jego kompetencje umożliwiają mu skuteczną realizację projektu. 7.Lider projektu odpowiada w szczególności za:1)przygotowanie i zaplanowanie projektu;2)uzyskanie odpowiednich decyzji w projekcie (między innymi Sponsora projektu lub Komitetu Sterującego);3)bieżące monitorowanie projektu i przekazywanie informacji o stanie realizacji projektu uprawnionym osobom/instytucjom/komórkom organizacyjnym MKiŚ;4)proponowanie rozwiązań stanowiących reakcję na zmiany i ryzyka;5)koordynację i organizację pracy Zespołu projektowego;6)dokumentowanie realizacji projektu.8.Czynności wykonywane przez Lidera projektu zobrazowano w formie Wytycznych, na schemacie stanowiącym Załącznik nr 2 do Procedury.§ 13. 1.Dobór odpowiednich osób do Zespołu projektowego i prawidłowe relacje między nimi są jednym z kluczowych czynników sukcesu projektu. 2.Sponsor projektu, dokonując akceptacji Karty projektu, podejmuje decyzję w zakresie udziału komórek organizacyjnych MKiŚ lub jednostek podległych i nadzorowanych w realizacji projektu.3. Doboru członków Zespołu projektowego dokonuje Lider projektu, uprzednio przeprowadzając analizę, jacy specjaliści będą potrzebni do efektywnej realizacji projektu, kto konkretnie powinien być członkiem Zespołu, jak również analizę ich dostępności i możliwości realizacji dodatkowych zadań, wychodzących poza zakres obowiązków. 4. Ważne jest określenie przez Lidera projektu stopnia zaangażowania danego pracownika w projekt i przypisanie mu konkretnych zadań do realizacji. Lider projektu powinien również przeanalizować i uwzględnić możliwe do wykorzystania narzędzia motywujące członków zespołu do zaangażowania w projekt oraz wyznaczyć kryteria premiowania.5. Formalne zawiązanie Zespołu projektowego następuje na podstawie Wniosku o powołanie Zespołu projektowego.6. Wzór Wniosku o powołanie Zespołu projektowego, zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego MKiŚ, Biuro Monitorowania Projektów zamieszcza na stronie intranetowej MKiŚ.7. Lider projektu wypełnia Wniosek o powołanie Zespołu projektowego i przekazuje go do akceptacji Biura Monitorowania Projektów.8. Biuro Monitorowania Projektów przekazuje zaakceptowany Wniosek o powołanie Zespołu projektowego do akceptacji Dyrektora Generalnego MKiŚ. 9. Dyrektor Generalny MKiŚ kieruje prośbę o oddelegowanie pracowników danej komórki organizacyjnej MKiŚ lub jednostki podległej lub nadzorowanej do udziału w Zespole projektowym do właściwych dyrektorów. Ustalenia dotyczące wskazania konkretnego pracownika odbywają się pomiędzy dyrektorami komórek organizacyjnych MKiŚ lub jednostek podległych lub nadzorowanych.10. Wniosek, z ostatecznym kształtem Zespołu projektowego, Lider przekazuje do zatwierdzenia Dyrektorowi Generalnemu MKiŚ oraz Sponsorowi lub Komitetowi Sterującemu, jeśli został powołany.11. Kopia zatwierdzonego Wniosku o powołanie Zespołu projektowego jest przekazywana przez Lidera do Biura Monitorowania Projektów, w terminie 3 dni roboczych od dnia zatwierdzenia.§ 14. 1.Wstępna identyfikacja najważniejszych ryzyk w projekcie powinna zostać przeprowadzona w fazie przygotowania projektu. Na tym etapie, informacja o ryzykach będzie pomocna w podjęciu decyzji o realizacji bądź odrzuceniu projektu. 2.W fazie planowania projektu zidentyfikowane ryzyka powinny zostać ocenione pod kątem prawdopodobieństwa ich wystąpienia oraz wpływu danego ryzyka na harmonogram, zakres, budżet i jakość projektu. Należy również określić przyczyny i skutki wystąpienia ryzyk oraz zaplanować działania, które będą stanowiły reakcję na dane ryzyko.3.W fazie realizacji projektu ryzyka są monitorowane. Na tym etapie wdrażane są również działania, które stanowią reakcje na dane ryzyko, a także identyfikowane są nowe ryzyka. § 15. 1.W fazie realizacji podejmowane są działania zaplanowane w projekcie, zmierzające do dostarczenia określonych produktów i osiągnięcia zakładanych korzyści. 2.Kluczowe jest również odpowiednio wczesne reagowanie na zmiany otoczenia, identyfikowanie zagrożeń i szans, które pojawiają się w trakcie realizacji projektu, podejmowanie decyzji o sposobie reakcji na ryzyka i ewentualnych modyfikacjach, które za każdym razem należy zweryfikować pod kątem tego, czy realizacja projektu, w obliczu zaistniałych okoliczności, jest nadal uzasadniona.3.Faza realizacji kończy się odbiorem końcowego produktu projektu.4.Decyzja dotycząca odbioru końcowego produktu projektu podejmowana jest przez Sponsora projektu w formie notatki, pisma, korespondencji elektronicznej, protokołu z posiedzenia Komitetu Sterującego lub poprzez akceptację Raportu okresowego, w którym zamieszczono informacje o akceptacji końcowego produktu projektu.§ 16. 1.Za bieżące monitorowanie projektu odpowiada Lider projektu.2.W projekcie monitorowane są w szczególności:1)zakres;2)budżet;3)harmonogram;4)ryzyka.3.Informacja o postępach w realizacji projektu opracowywana jest w postaci Raportu okresowego. Wzór Raportu okresowego, zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego MKiŚ, Biuro Monitorowania Projektów zamieszcza na stronie intranetowej MKiŚ. 4.Informacja o wykonaniu budżetu projektu przekazywana jest na prośbę Biura Finansowego MKiŚ.5.Szczegółowe zasady raportowania opisano w § 19.§ 17. 1.Dokonywanie zmian w projekcie, które mają istotny wpływ na realizację zaplanowanych w harmonogramie kamieni milowych lub osiągnięcie założonych celów i korzyści, wymagają akceptacji Sponsora projektu lub Komitetu Sterującego, jeżeli został powołany. 2.Rozpoczynając etap realizacji projektu należy dokonać ustaleń (np. w formie notatki lub protokołu z posiedzenia Komitetu Sterującego) pomiędzy Liderem i Sponsorem projektu, dotyczących dopuszczalnych odchyleń od przyjętych założeń i zmian, które mogą być wprowadzane bez akceptacji Sponsora lub Komitetu Sterującego (np. wydłużenie terminu realizacji projektu o miesiąc, zmiana podmiotów współpracujących, zmiany w terminach płatności, jeżeli nie mają wpływu na kwotę środków zaplanowaną do wydatkowania w danym roku).3.Decyzja o dokonaniu zmiany w projekcie, która wykracza poza zakres odpowiedzialności Lidera projektu, może zostać podjęta w formie notatki, pisma, korespondencji elektronicznej, protokołu z posiedzenia Komitetu Sterującego lub poprzez akceptację Raportu okresowego, w którym zamieszczono informacje o proponowanych zmianach.4.Informacje o zmianach w projekcie, które nie wymagają decyzji Sponsora lub Komitetu Sterującego, Lider projektu zamieszcza w Raporcie okresowym.§ 18. 1.W fazie zakończenia projektu weryfikowane są założenia dotyczące uzyskania korzyści, planowanego i wykorzystanego budżetu, planowanych i rzeczywistych terminów realizacji poszczególnych etapów projektu. Określany jest również sposób dalszego monitorowania korzyści. 2.Informacje, o których mowa powyżej, opracowywane są w formie Raportu zamknięcia. Wzór Raportu zamknięcia, zatwierdzony przez Dyrektora Generalnego MKiŚ, Biuro Monitorowania Projektów zamieszcza na stronie intranetowej MKiŚ.3.Dokumentowanie przebiegu realizacji projektu. 4.Za dokumentowanie przebiegu realizacji projektu odpowiada Lider projektu.5.Dokumentację projektu stanowią w szczególności:1)Karty projektu i Karty zadania;2)Raporty okresowe oraz Raport zamknięcia;3)decyzje podejmowane przez osoby uprawnione dotyczące projektu (np. notatki, pisma, e-maile);4)protokoły i prezentacje, listy obecności z posiedzeń Komitetu Sterującego i spotkań Zespołu projektowego;5)dokumentacja finansowa;6)dokumentacja związana z udzielaniem zamówień publicznych.§ 19.1.Lider projektu w ramach realizacji zadań związanych z monitorowaniem projektu sporządza Raporty okresowe oraz Raport zamknięcia.2.Raport okresowy zawiera informacje aktualne na dzień jego sporządzenia, w szczególności informacje dotyczące:1)statusu projektu odnoszące się do zakresu, budżetu i harmonogramu;2)postępu w realizacji kamieni milowych;3)weryfikacji zidentyfikowanych ryzyk, nowych ryzyk i planu reakcji na nie;4)koniecznych zmian w projekcie oraz ewentualnych rekomendacji w tym zakresie;5) najważniejszych działań/zrealizowanych produktów w projekcie, odnotowanych w danym okresie sprawozdawczym (w formie syntetycznego opisu);6) postępu finansowego w projekcie.3.Raporty okresowe o postępach realizacji projektu przekazywane są do 25 dnia każdego miesiąca do Biura Monitorowania Projektów. 5.Raport zamknięcia zawiera w szczególności:1)podsumowanie wyników projektu – krótki opis przebiegu realizacji projektu, zrealizowanych działań, napotkanych problemów, zasadności realizacji projektu;2)przegląd celów i korzyści projektu;3)informacje na temat zrealizowanych produktów;4)informacje na temat najważniejszych odstępstw i opóźnień.6.Raport zamknięcia jest sporządzany po rozliczeniu projektu lub w przypadku rezygnacji z realizacji projektu.7.Raport zamknięcia jest przedstawiany do akceptacji Sponsorowi projektu lub Komitetowi Sterującemu.8.Zaakceptowany Raport zamknięcia jest przekazywany do wiadomości Biura Monitorowania Projektów, w terminie 3 dni roboczych od jego akceptacji.§ 20. 1.Nadzór nad Portfelem Projektów MKiŚ sprawuje Rada Portfela Projektów MKiŚ. 2.Przewodniczącym Rady jest Minister Klimatu i Środowiska.3.Minister Klimatu i Środowiska może powierzyć rolę Przewodniczącego innemu Członkowi Kierownictwa MKiŚ.4.Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia i organizuje pracę Rady.5.Do zadań Rady należy w szczególności: 1)podejmowanie decyzji o przynależności projektów do Portfela Projektów MKiŚ;2)ustalanie priorytetów dla Portfela Projektów MKiŚ;3)ocena, czy Portfel Projektów MKiŚ wspiera realizację celów strategicznych Ministra Klimatu i Środowiska i Rady Ministrów;4)analiza stanu realizacji Portfela Projektów MKiŚ pod kątem zagrożeń związanych z prawidłowym postępem;5)wydawanie rekomendacji dotyczących wprowadzenia odpowiednich zmian w rządowych dokumentach strategicznych.6.Za obsługę Rady Portfela Projektów MKiŚ odpowiada Biuro Monitorowania Projektów.§ 21. 1.Do zadań Biura Monitorowania Projektów należy w szczególności:1)inicjowanie, monitorowanie i prowadzenia ewaluacji realizacji projektów;2)wsparcie procesu zarządzania projektami w MKiŚ;3)wdrażanie i upowszechnienie jednolitej metodyki i kultury zarządzana projektami w MKiŚ;4)przygotowywanie zbiorczych raportów o stanie realizowanych projektów i rekomendacji na potrzeby Rady Portfela Projektów MKiŚ;5)współpraca z Rządowym Biurem Monitorowania Projektów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.2.Biuro Monitorowania Projektów przekazuje do Przewodniczącego Rady Monitorowania Portfela Projektów MKiŚ:1)Zbiorczy Raport kwartalny, do 15 dnia po zakończeniu każdego kwartału;3.Zbiorczy Raport kwartalny zawiera w szczególności informacje dotyczące:1)statusów poszczególnych projektów w odniesieniu do: zakresu, harmonogramu i budżetu;2)najistotniejszych osiągniętych rezultatów, produktów i kamieni milowych w danym kwartale;3)postępów finansowych poszczególnych projektów.§ 22. Powiązania z innymi procesami zdefiniowanymi w procedurach MKiŚ przedstawia poniższa tabela: Faza projektuDziałaniaKto odpowiedzialnyDziałania (dla projektów finansowanych ze środków rezerwy 59)Kto odpowiedzialny (dla projektów finansowanych ze środków rezerwy 59)Powiązanie z innymi proceduramiPrzygotowanie projektuOpracowanie Karty projektuLider projektuOpracowanie Karty zadaniaLider projektu1.Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 listopada 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej2. Procedura finansowania zadań ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) 3.Instrukcja kancelaryjnaAkceptacja Karty projektu Sponsor projektuAkceptacja Karty zadaniaSponsor projektuAkceptacja Wykazu zadań ubiegających się o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW.Minister Klimatu i ŚrodowiskaPlanowanie projektuDoszczegółowienie Karty projektuLider projektuPrzygotowanie wniosku o dofinansowanie projektuLider projektu1.Rozporządzenie Rady Ministrów z 16 listopada 2010 r. w sprawie gospodarki finansowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej2. Procedura finansowania zadań ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw) 3.Rekomendacje BF dot. sporządzania planów finansowych4.Procedura udzielania zamówień publicznych w MŚ (przygotowanie planu zamówień publicznych)5.Instrukcja kancelaryjnaAkceptacja Karty projektuSponsor projektu /Komitet SterującyZłożenie wniosku o dofinansowanie projektuSponsor projektuAkceptacja list zadań ubiegających się o dofinansowanie ze środków rezerwy 59Minister Klimatu i ŚrodowiskaNegocjacje umowy o dofinansowanieLider projektu we współpracy z Biurem Finansowym MKiŚ (BF) i Departamentem Prawnym MK (DP) (konsultacje projektu umowy z BF, kontrola formalno-prawna projektu umowy przez DP)Zawarcie umowy o dofinansowanieSponsor projektuPrzygotowanie pełnomocnictw (w szczególności do dysponowania środkami w umowie)Lider projektu, we współpracy z DPPrzygotowanie Karty projektuLider projektuAkceptacja Karty projektuSponsor projektuPrzekazanie skanu zaakceptowanej Karty projektu do Biura Monitorowania ProjektówLider projektuRealizacja projektuZabezpieczenie środków na realizację projektuLider projektu we współpracy z BF/ departamentem właściwym ds. list zadańWniosek o zapewnienie finansowania zadań pjbLider projektu we współpracy z BF, akceptacja wniosku – Sponsor projektu1.Procedura finansowania zadań ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw). 2.Procedura udzielania zamówień publicznych w MKiŚ3.Polityka rachunkowości oraz procedury kontroli finansowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska4.Rekomendacje BF dot. realizacji planów finansowych5.Instrukcja kancelaryjnaWniosek o uruchomienie środków z rezerwy celowej 59Lider projektu po akceptacji BF, akceptacja wniosku –Sponsor projektuOpracowanie dokumentacji postępowań o udzielenie zamówień publicznychLider projektu, zespół projektowyOpracowanie dokumentacji postępowań o udzielenie zamówień publicznychLider projektu, Zespół projektowy, we współpracy komórką wł. ds. zamówień publicznych MKiŚZawarcie umów z WykonawcamiSponsor projektuZawarcie umów z WykonawcamiSponsor projektu Organizacja i koordynacja pracy zespołu projektowegoLider projektuOrganizacja i koordynacja pracy zespołu projektowegoLider projektuMonitorowanie projektu, sporządzanie raportów okresowychLider projektuMonitorowanie projektu, sporządzanie raportów okresowychLider projektuAkceptacja zmian w projekcie, akceptacja raportów kwartalnychSponsor projektu, Komitet SterującyAkceptacja zmian w projekcieSponsor projektu, Komitet SterującyRozliczenie zaliczkiSponsor projektu Zakończenie projektuRaport zamknięcia projektuLider projektuRaport zamknięcia projektuLider projektu1.Rekomendacje BF dot. realizacji planów finansowych2.Polityka rachunkowości oraz procedury kontroli finansowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska3.Instrukcja kancelaryjnaDokumenty potwierdzające realizację zadania, osiągnięcie efektu rzeczowego i efektu ekologicznego wynikające z zawartych umów o dofinansowanieLider projektu, Sponsor projektu, akceptacja Raportu zamknięcia przez Sponsora projektu.Załącznik nr 1 do Procedury zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu i ŚrodowiskaCheck-lista ułatwiająca odróżnienie działalności bieżącej od projektu-185420281305Prowadzi do wytworzenia nowego, produktu? (produktów) 0Prowadzi do wytworzenia nowego, produktu? (produktów) Czy przedsięwzięcie:27584405466080TAK NIETAK NIE28238054531057TAK NIETAK NIE27979493551224TAK NIETAK NIE27679652757805TAK NIETAK NIE28060651849755TAK NIETAK NIE2799715984250TAK NIETAK NIE-1847853555365Wymaga zaalokowania ponadprzeciętnych zasobów?Wymaga zaalokowania ponadprzeciętnych zasobów?271804812231TAK NIETAK NIE-184785922655Jest ograniczone w czasie? (ma swój początek i koniec?)Jest ograniczone w czasie? (ma swój początek i koniec?)-185420260350Jest nastawione na dokonanie zmiany?00Jest nastawione na dokonanie zmiany?-185420109656Ma ściśle określony budżet?0Ma ściśle określony budżet?-1860551640290-8791577451Wymaga odpowiedniego skoordynowania całości przedsięwzięcia?00Wymaga odpowiedniego skoordynowania całości przedsięwzięcia?-131113677810Pociąga za sobą zwiększony poziom zarówno zagrożeń, jak i szans?0Pociąga za sobą zwiększony poziom zarówno zagrożeń, jak i szans?-1860556208030Załącznik nr 2 do Procedury zarządzania projektami w Ministerstwie Klimatu i ŚrodowiskaWytyczne dla Lidera projektu Użycie określenia „rola projektowa” ma podkreślać, że ta sama osoba w różnych projektach może pełnić bardzo różne role. Zgodnie ze Standardami Zarządzania Projektami Strategicznymi KPRM. Jeżeli projekt będzie finansowany ze środków rezerwy celowej poz. 59. Komórka organizacyjna MKiŚ, o której mowa w Procedurze finansowania zadań ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw). PAGE \* MERGEFORMAT13PAGE \* MERGEFORMAT4– PAGE \* MERGEFORMAT 3 –PAGE \* MERGEFORMAT1określ powody uruchomienia projektu określ cele projektuprzygotuj założenia projektuoszacuj kosztyokreśl rolę sponsora projektu/Komitetu Sterującego w projekcieustal uprawnienia/obowiązki kierownika projektuprzejrzyj wyniki podobnych projektów i wyciagnij wnioski podziel projekt na etapy/kamienie miloweokreśl szczegółowo zakres każdego etapu (zadania do wykonania)określ wszystkie produkty w projekciezaproponuj zespół projektowy o odpowiednich do danego projektu kompetencjachpodziel zadania między czlonków zespołu projektowegoprzygotuj szczegółowy harmonogram projektuokreśl szczegółowo koszty projektuzweryfikuj powody uruchomienia projektuziidentyfikuj ryzykaprzygotuj plan ryzykregularnie kontroluj postępy w projekcie/reaguj na zmianęweryfikuj ryzkaraportuj o postępach w projekcie/ o problemachkomunikuj się z zespołemspisuj wnioski i doświadczenia z realizacji projektu<data wydania aktu>Akt prawnyKatarzyna DumałaDUMAŁA Katarzyna22018-01-09T07:00:00Z2020-11-09T13:31:00Z2020-11-09T13:31:00Z000Szablon aktu prawnego 4_0119449826994Microsoft Office Word022462falseTytuł1Title1Akt prawnyAkt prawny<nazwa organu>false31430falsefalse16.0000<data wydania obwieszczenia><data ogłoszenia>